maandag 7 februari 2011

Week 1

Zoals beloofd heb ik mezelf vanochtend gewogen. Verdict: 81.5kg.
Daarmee start ik dus (voor de tweede keer. Moet je je voorstellen dat mijn eerste begingewicht nog zo'n 10kg hoger lag.). Mijn streefgewicht ligt rond de 60kg en dat hoop ik ergens in 2011 of 2012 te bereiken.
Dat is ook gelijk mijn eerste tip: neem er de tijd voor. Het zal wel even aanpassen zijn om van je huidige eetpatroon over te schakelen naar een eetpatroon waarbij je ook effectief gewicht zal verliezen. Maar da's oké. Verwacht niet dat je op een maand 10kg kan afvallen zonder er veel moeite voor te doen. Er komen moeilijke momenten en makkelijke dagen, maar het belangrijkste is dat je weet dat je het de tijd moet geven.

Wat leidt naar mijn tweede tip: bouw rustig op en af. Je kan niet verwachten dat je gelijk dat pak koekjes en die zak chips per dag achterwege kan laten. Dan krijg je afkickverschijnselen en zal je sneller dan ooit hervallen in je oude gewoontes. Het mag niet aanvoelen als een straf maar je moet wel karakter hebben/ krijgen. Je krijgt het niet voor niets, je moet er wat voor doen.
Begin daarom met rustig af te bouwen: als je per dag een koekje minder eet dan de dag ervoor ben je al op heel goede weg. En als je ook de chips écht niet kan laten, koop dan kleine zakjes chips en eet er maximaal eentje per dag (want ik ken het gevoel van 'niet stoppen voor de zak leeg is' maar al te goed. Daarom is het makkelijker om na een klein zakje te stoppen in plaats van na drie handjes van een grote zak. Want dan ligt die ene grote chip nog naar je te lachen. En die grote daar onder roept ook je naam. En dan zit je plots alsnog met je hand op de bodem van de zak.).
Als je vanaf nu zin krijgt in iets zoets, eet dan een portie fruit of drink een kopje thee (die je eventueel laat afkoelen en als ice tea drinkt!) die je zoet met zoetstof ipv suiker. De smaak verschilt amper van gewone suiker en bevat veel minder kcal. Ik drink ook thee tegen de kleine trek: ik zit nu aan zes tot acht kopjes thee per dag. Thee is een gezonder alternatief voor bijvoorbeeld frisdrank en koffie; op deze website vind je de voordelen van groene thee: KLIK.
Ik ben ook verzot op sojamelk met vanillesmaak. Zoet genoeg om mijn drang naar zoet te temperen, maar wel een gezonder alternatief dan milkshakes, koekjes, et cetera.

Ik was eigenlijk van plan maar een tip per week te geven, maar je moet toch een beetje een basis hebben om mee te starten. Ik denk dat deze twee tips al voldoende zijn voor de eerste week; je hebt nu langetermijn- en kortetermijnadvies gekregen. Het advies voor korte termijn, het afbouwen en opbouwen, kan je vandaag al beginnen toepassen. Denk niet: ik zit al aan de lunch dus het is toch al te laat; het is nooit te laat om te beginnen met een gezonde gewoonte!

Veel succes deze week!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen