maandag 14 februari 2011

Week 2

Zo, de eerste week zit erop!
Heb je veel zware of moeilijke momenten gehad? Ik wel een paar in ieder geval!
Vanochtend was de weegschaal wel heel lief voor me: 80,4 kg. Met andere woorden: 1,1 kg minder dan vorige week!
Wat mij afgelopen week wel is opgevallen is dat ik het fijn vind om de hele tijd iets te kunnen eten. Ik heb momenteel geen baan en spendeer dus best veel tijd thuis (want de mensen van de uitzendbureau's staan blijkbaar niet allemaal in een rijtje te wachten om me te bellen en spontaan een droombaan aan te bieden... Heel bizar!). Wat ik dan doe is mijn ontbijt klaarmaken: meestal vier of vijf stukken fruit, een kop thee en 45 gram cruesli met 100gr magere yoghurt. Belangrijke tip: ik schil mijn fruit en snijd het in stukken. Bij een kiwi maakt dat een enorm verschil: ipv hem open te snijden en uit te lepelen en hem op die manier in drie happen binnen te werken, moet je eens proberen hem te schillen en in stukjes te snijden; liefst relatief kleine stukjes. Veel meer plezier van diezelfde kiwi!
Vervolgens zet ik mijn ontbijt op de salontafel en ga ik bankhangen. Want ja, ik geef eerlijk toe: sinds mijn knieƫn het beetje bij beetje laten afweten ben ik lui geworden. Deels door de pijn, deels omdat het makkelijker is om op de bank te hangen dan om elke dag naar buiten te trekken voor een wandeling.
Ik drink dan rustig mijn kop thee en eet terwijl ook mijn kom fruit op (en ik zeg bewust kom en niet kommetje; gemiddeld bestaat mijn ontbijt uit een kiwi, een appel, een mango, een kwart meloen en een kwart ananas. En als ik er zin in heb: een portie bosbessen en/ of aardbeien). Vervolgens ga ik even facebooken en mails lezen, ik kijk ook wel eens wat tv, en iets van een halfuur of een uur later (of wanneer ik eraan denk) meng ik de cruesli onder de yoghurt en begin ik daarvan te eten. Ik eet traag en rustig, zo heb je sneller een vol gevoel. Voordat ik dan terug een klein beetje trek krijg is het al lang middag en eet ik een stevige lunch. Gegarandeerd dat je dan geen trek hebt tot het avondmaal! En bij kleine trek drink ik gewoon een kop thee.

Mijn beste tip van de week: maak een ketel soep. Als je zelf alle groenten snijdt en een heel magere groentenbouillon (en eventueel een blokje kippenbouillon voor de smaak) gebruikt, heb je een lekkere en vooral magere soep gemaakt. Daar kan je gerust de hele dag door van eten, dat kan geen kwaad en je hebt dan constant een vol gevoel. En het is ook nog eens heel gezond. En lekker.
Dus haal die soepketels terug boven en ga aan de slag! Als je er iets extra in wilt, kies dan voor een beetje pasta in plaats van de eeuwige gehaktballetjes.
Ik maak zelf altijd ketels van vijf liter soep en vries een gedeelte in. Dan hoef je maar een keer om de zoveel tijd soep te maken en heb je toch altijd lekkere, verse, voedzame, gezonde en magere soep in huis; je moet ze enkel op tijd uit de vriezer leggen. (Ijssoep is zo koud.)

Zo, dat was het weer voor deze week. Je mag me altijd vragen stellen; ik ben er om ze te beantwoorden.

Tot volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen